« Continu verbeteren door een beter (samenhangend) overzicht van bedrijfsprocessen»

Gepubliceerd op 21-01-2020

In de praktijk kom ik bedrijven tegen die weliswaar beschikken over veel informatie m.b.t. procedures en werkinstructies, maar die ergens 'verstopt' zijn in allerlei directories op de computer en niet beschikbaar voor alle medewerkers. Daardoor is het lastig om een goed overzicht en inzicht te hebben in de verschillende bedrijfsprocessen en is de informatievoorziening naar medewerkers niet optimaal. Het risico is dat verbeterkansen niet zichtbaar zijn en niet snel zullen worden opgepakt.

Zo ben ik in de afgelopen periode in contact gekomen met een erkend verhuisbedrijf die hun (kwaliteits)managementsysteem op deze wijze had georganiseerd. Een aantal losse documenten die niet voor elke medewerker toegankelijk zijn.

In overleg hebben wij een projectaanpak vastgesteld en hebben wij, met gebruikmaking van een beproefd, gebruikersvriendelijk en betaalbare softwareapplicatie, in korte tijd een online organisatieboek geïmplementeerd waarbij bedrijfsprocessen met onderliggende activiteiten op logische wijze zijn geordend en documenten e.d. zijn toegevoegd. Met een bijbehorend intern opleidingstraject kan het bedrijf hiermee nu zelfstandig werken.

Het bedrijf is na afloop van dit project zo enthousiast dat ook alle, andere aangesloten bedrijven van dezelfde brancheorganisatie zo'n online organisatiehandboek in de komende periode in gebruik gaan nemen.

Met een beter (samenhangend) overzicht van bedrijfsprocessen zijn verbeterkansen eerder zichtbaar en kunnen deze sneller worden opgepakt!

380-plaatjeblog-continuverbeteren-okt2016-1-1-1579611029.png